Stödstrumpor till gravida

Tänkte genom detta blogg inlägg berätta varför man bör använda stödstrumpor när man är gravid. Och vi ska även kolla på vilka olika sorter det finns ute i butikerna. Många unga tjejer missar att använda stödstrumpor under sin gravida tid, något som är synd då det finns hjälp mot de smärtor och svullnader som kan uppstå i slutet av en graviditet. 

Fördelarna med stödstrumpor är många, men nackdelen är ju priset. Men var inte snål mot dig själv och din hälsa! För du kommer slippa smärtor och åderbråck. Sen finns det mängder utav billiga varrianter ute i butikerna. Ifall dessa fungerar eller inte låter jag vara osagt. Dock ser man att de bästa butikerna inte säljer de billiga varrianterna, kanske för att dom inte uppfyller kraven som en stödstrumpa bör ha för att fungera på bästa sätt.

Varför får man åderbråck?

Åderbråck uppkommer då inte blodet cirkulerar genom kroppen på ett bra sätt. Den vanligaste orsaken till åderbråck är svullna ben och fötter. Men du kan även få åderbråck för att du är gravid, då cirkulationen fungerar sämre och blodets väg hindras, detta resulterar i att åderbråck framträder på benen. 

Andra orsaker är ifall du sitter väldigt mycket stilla på ditt arbete. Du kanske sitter på att kontor hela dagen. Ett annat yrke där problem uppkommer är hos frisörer, ett yrke där du står upp hela dagen. Även långa flygresor gör att ben och fötter svullnar upp. Tänk på att ställa dig upp och gå runt lite på planet för att få igång cirkulationen. 

10 Tips för att slippa svullnad när du är gravid

Stödstrumpbyxor och stödstrumpor till gravida är ett hjälpmedel och inte något magiskt som kommer lösa alla problem i världen. Därför tänkte jag nu berätta om lite andra saker man kan göra för att bli av med svullnader och smärtor.

  1. Stödstrumpor eller stödstrumpbyxor
  2. Kallvatten fotbad
  3. Lägg en kudde under fötterna när du ska sova, detta för att det samlas mycket vätska och blod nere i benen som får det svårt att transportera sig tillbaka, du underlättar cirkulationen genom att bulla upp med lite kuddar under fötterna och benen.
  4. Rör på dig! gå gärna en lång promenad varje dag. Träning är något som alltid hjälper.
  5. Undvik åtsittande plagg
  6. Drick mycket vätska, dock ska man ju inte överdriva vätskeintaget. Utan drick måttligt.
  7. Håll upp dina händer och knyt ihop fingrarna och kläm åt, ha gärna någon boll att klämma ihop. Vicka också med tårna och dina vrister.
  8. Be din partner massera ben och fötter för att få igång blodflödet.
  9. Drick citronvatten och skär ned på saltet, använd gärna örtsalt då det binder vätska sämre.
  10. Lättare konditionsträning som vattengympa och simning.

 Stödstrumpor till gravida

20 sep 2015